{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.116 visninger | Oprettet:

optimal placering af sub.? {{forumTopicSubject}}

Min fysik lære på skolen siger at man ikk får mere ud af ens sub ved at sætte den i midten af frontene, i stedet for at sætte den ved siden af evt. fjernsynet sådan så den ikk står lige ud foran dig..
da ens øre ikk kan placere hvor lyden kommer fra når det er i så lave frekvenser passer det..?
for mener da selv at jeg kan høre at bassen kommer fra højre side af i mine dali højtaler..
kig Evt. video.

på forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  optimal placering af sub.?
  • #2   6. mar 2008 okay..
    har nemlig læst at optimal placering er i midten..
    men synes ikk der er særlig meget bass, hvis den står i midten så..

• #3   6. mar 2008 min står bagved mellem mine 2 baghøjalere.
    det fungere skam også fint.
    men nu det også en rimlig vild en jeg har synes jeg

• NISM O
    NISM O Tilmeldt:
    feb 2006

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #4   6. mar 2008 min efaring er at jeg ikke kan høre forskel om jeg har min sub stående på den ene eller anden side af tvet (32") eller midt så har den stående til siden da det ser pænest ud i mit setp

• #5   6. mar 2008 Grunden til du nok kan høre forskel er at, den måske kommer tættere på sweetspot og så akutisken gør at bassen bliver svære at høre.

Min erfaring er at jo længere væk sub'en er placeret, jo kraftiger bas.

Nikolaj

• #6   6. mar 2008 Sweetspot ?

lytteposition..?

• #7   6. mar 2008 Op ad en væg fostærker du den op til 3db i et hjørne forstærker du igen med ca 3db. jo længere væk fra væggene des mindre akustisk forstærkning.

Men hvis du vil vide hvor den lyder bedst så stil den i sweet-spot og gå rundt i dit lytterum og lyt til den - der hvor du står når den lyder bedst skal du nu placere din sub...

• #8   6. mar 2008 Akustisk..?

• #9   6. mar 2008
    Bo K

Bedst at stille den op ad en betonvæg ikk? smiley

Passer det virkelig? 3db? så spiller den dobbelt så højt hvis man stiller den i et hjørne? smiley

• #10   6. mar 2008 jeg har flyttet min sub over i et hjørne nu her og min bas er blevet langt bedre og mere kraftfuld.

• #11   6. mar 2008 Som Bo K foreskriver!!! Placer subben det sted hvor du sidder når du hører musik eller ser film etc. og bevæg dig rundt i lokalet til den position hvor den giver bedst dybde/klang: Her skal subben placeres!!!

• #12   6. mar 2008 okay..
    det er da noget jeg kan bruge..
    mange tak HG'er.. smiley

• #13   6. mar 2008 lol hvis jeg skulle gøre det med min gamle CV sub så skulle den stå midt i min stue med fare for at folk falder over den hehe

• Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.482
    #15   6. mar 2008 Akustisk..

er den måde lyden "leger" i rummet, den måde lyden bevæger sig, og lyder...

har stor betydning

• Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.482
    #16   6. mar 2008 sweetspot

er det sted du sidder og lytter mest til din musik/film.

altså der hvor din lyd er bedst indstillet. smiley fx. din ynglings lænestol.

• #18   7. mar 2008 ja jeg syntes også at mange siger at man ikke kan høre hvor bas kommer fra, men jeg syntes jeg nu godt jeg kan alligevel ! :S

• #19   7. mar 2008 over i skamme krogen med den. så kan den stå der og få røde øre. giver mest bass. jeg syntes ikke selv om at have bassen stående ved min sofa. det giver for voldsomme rystelser, så hellere have den stående i det modsvarrende hjørne i den anden ende af stuen.

• #20   7. mar 2008 hvis du kan retningsplacere din sub woofer er enten delefilteret ikke skarpt nok, eller delefilter frekvensen for høj, ellers er der resonancer fra kassen eller refleks rør.

hvis du dele din sub fra 80Hz og ned efter er det ikke muligt at retnings placere subben hvis det er ordentligt.
    jeg kan bestemt ikke placere min sub i lokalet ved hjælp af hørelsen..

• #21   7. mar 2008 Placeringen af sub er jo individuelt fra sub til sub og rum til rum. At den lyder bedst op ad en væg ét sted er ikke ens betydende med den gør det i et andet rum.

Og det der med bare at "knalde" den op i hjørnet er jo ikke nødvendigvis den bedste løsning - hvis sub'en er håbløst underdimensioneret i forhold til rummets str er det selvfølgelig en god idé at prøve.

Men som sagt brug ørene! der hvor den spiller højest er jo kun i få tilfælde der den også spiller bedst (for eksempel nuancering, dybde, tightness og samspil med resten er højtalerne må da betyde mereså kan man jo altid give den lidt ekstra på volume-knappen senere)

• #22   7. mar 2008
    jeg vil gerne pointere, jeg har haft mange subs. og jeg har altid syntes bedst om at have dem i hjørnet. måske min smag. men jeg har en overdimensioneret sub, og jeg syntes stadivæk best om subben ståenden i hjørnet. og det har været alle de steder jeg har boet.

men igen det kan være smag og behag. smiley

men prøv dig/jer frem, stil den forskellige steder i lokalet eventuelt stil den et sted og gå rundt i lokalet med musik bragende. og find ud af hvor bassen lydder bedst. og så kan i lave jeres sweet spot der.

jeg har flere gange måtte omrokere for at finde den løsning der gav det bedste lyd billed. en stor del af af lydden i et anlæg ligger i placeringen, og skal man stræbe efter den perfekte lyd, så må man indrette sin stue efter sit anlæg smiley

Kommentér på:
optimal placering af sub.?

Annonce