{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.059 visninger | Oprettet:

Rene K
Rene K
Følger: 13 Emner: 3 Svar: 14

Mit første DIY højtaler projekt {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe drømt om at bygge et sæt højtalere, for snart 10 år siden købte jeg et sæt Dali Concept 10 højtalere i hifi klubben ,, jeg syntes de spiller okay , men nu er tid til at prøve noget nyt

jeg har kikket på enheder

1 x Soft dome diskant : scanspeak Discovery / Revelator

1 x Bånd diskant : som er egnet til de eksisterende enheder

1 x Mellemtone : 6.5" scanspeak Discovery / Revelator

2 x Bass 10" scanspeak Discovery / Revelator

planen var at bygge et dele filter , selv om jeg ikke har det fjerneste forstand..

kabinetterne vil jeg også selv bygge , og der er også meget der skal læres..

hvis der er nogen der vil dele deres erfaring og evt har kendskab til nogle gode beregnings programmer og gode hjemme sider ,, så vil jeg være meget taknemmelig..

Ha en fantastisk påske der ude , glæder mig til at høre fra jer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit første DIY højtaler projekt
  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 257
  • #2   15. apr 2017 Ellers kan du se under min profil nederst der er et link til mit diy projekt måske det også kan hjælpe lidt der kan du ihvertfald læse om mit første diy højtalere:)

• #4   15. apr 2017 Det lidt sjovt fordi jeg havde også concept 10 før smiley

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#5   17. apr 2017 jeg har ikke fået slået mail notifikation til , så har ikke set at nogen har svaret .. smiley
    glædelig overraskelse , og tusin tak for i har svaret smiley

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#6   17. apr 2017 Jeg syntes det er begrænset hvad man kan finde af enheder ,, altså udover seas ,sbacustic og scan speak.. hvor høj kvalitet er de omtalte mærker er det high end lyd,, eller skal man kikke efter helt andre mærker ?

• #7   17. apr 2017 De enheder fra monacor som jeg har brugt er helt ok , tror de spiller lige så godt som de fine mærker, med et ordenligt delefilter

• #8   17. apr 2017 Har du læst min historie smiley

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#9   18. apr 2017 Hej Peter,
    Ja jeg har læst dit eventyr og må oprigtig sige jeg er bund misundelig !
    Gad godt høre dine højtalere , selvfølgelig for at se hvad du har opnået men også for at få bekræfte at man godt selv kan bygge højtalere selv og få et godt resultat.
    Dine højtalere er fede men min forfærdelige kæreste syntes de er rædsomme ?? (kvinder ved jo ikke bedre)
    Men jeg har fået lov til at bygge nogle elegante højtalere, hvilket jeg egentlig også selv helst vil prøve kræfter med .

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#10   18. apr 2017 Jeg havde tænkt at bygge lidt i stil med Dali epicon 8 ,, den runde facon og samme enhedsplacering .. men med 10 tommer basser, da jeg elsker den lyd fra mine Dali concept 10 højtalee, men syntes diskanten mangler lidt , men værdst med mellemtonen son mangler neoget, ikke de ikke spiller godt ,, men i forhold til de nye opticon 8 syntes jeg de er noget bag ude smiley

• #11   18. apr 2017 Mange tak ja der er så meget kvinder ik forstår hehe, jeg syntes det er så fedt at du vil lave nogen selv det kan altså godt blive rigtig godt og så er det jo sjovt og fedt at have noget du ik bare kan købe i Hifi klubben. Så bare kast dig ud i det men forhast dig ikke med det, tror jeg brugte 6 måneder eller mere, hvor bor du henne da

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#12   18. apr 2017 Jeg bor i vejle

jeg tror jeg vil lave et midlertidigt kabinet hvor jeg forsøger mig lidt i forhold til liter mål , hvad der lyder bedst,,

i forhold til dele filter kunne det være fedt med sådan et elektronisk dele filter , hvor man kan få udmålt højtaleren og lave justeringer,, men vil gerne ende ud med et rigtig delefilter med spoler og hvad sådan et filter ellers består af ,,

Når jeg så har fundet den rigtige kasse form og størelse , og delefilteret er udviklet og samlet vil jeg bygge de rigtige kabinnetter ,, håber min far vil hjælpe mig, han er tømmer/snedker og elsker selv højtalere.

Han har bygget nogle højtalere for mange år siden , men de klassiske firkantede 3 vejs højtaler ,, smiley

• #13   21. apr 2017 Hejsa hvordan går det , har du gjordt dig nogen tanker om hvad du vil smiley

• #14   21. apr 2017 Midlertidige kabinetter, de har den ulempe at de ikke er færdige, dvs tætte og stive, det er ikke nemt at lave lyttetest på sådan noget.

• #15   22. apr 2017 Nej jeg må indrømme jeg ik lavede test kabinetter da jeg lavede mine, har du ik lidt billeder af dem smiley

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#16   23. apr 2017 jeg er i tvivl om jeg bør bygge med 2 gange 8 tommer eller 2 gange 10 tommer ,,
    og så er jeg helt på røven i forhold til valg af en bånd diskant der skal supplere den dome diskant ..

Min far er lige kommet hjem fra 3 ugers ferie her i weekenden .. så jeg vil snakke lidt med han om konstruktion af kabinet ..

peter hvad er det du vil se billeder af ? smiley

• #17   23. apr 2017 Okay jeg ville gå efter 10" hvis det ik bliver for stort til kæresten hehe, hvad mærke af enheder har du kigget på, prøv evt at kigge på bekent hjemme side de er utrolig hjælp somme og dygtige til det både med udregninger Ovs . Det var bare hvis du havde bygget de test kabinetter eller en tegning af din ide om hvordan de skulle se ud.

• #18   23. apr 2017 Kabinet str bliver noget større med 2x10

• #19   23. apr 2017 Jeg ville bygge en super sub og så 2-vejs satellitter!

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#20   13. maj 2017 Jeg er forelsket i dalis flagskib Epicon 8 , men kunne man da for fanden bare få dem dem i en "epicon 10" smiley

så planen er at bygge noget ligenende. Lidt i en anden træsort , og med lidt mere tidsvarende spike placering smiley

Jeg har kikket på bekent siden , og har også skrevet lidt med dem.. De virker til at være rigtig flinke , problemet er bare at nogle af de enheder jeg har kikket på har de ikke (Scan speak) og dem de har er de lidt dyere med smiley jeg vil rigtig gerne købe i danmark og støtte bekendt i form af den fantastiske service de giver og det at de er dansk ,,men bliver også nød til at tænke lidt økonomi
    Kabinetterne kommer til at koste ca 6500-7000kr
    limer 6mm birkefiner sammen med 4 mm MDF ( 6-4-6-4-6) 26 mm
    skelettet vil blive bygget at 24 mm MDF

Enheder smiley kommer til at koste små 20.000 kr
    diskant : scan speak R2604/833000 eller scan speak R2904/700005
    bånddiskant : monacor AIRMT-130 eller RBT-20
    mellemtone : scan speak 6.5'' 18M/4631T00
    bas : scan speak 10'' 26W/8861T00 eller scanspeak 26W/8867T00

Dele filter : Vides ikke endnu , tror Bekent kommer ind i billedet hvis de er interesseret.

• #21   13. maj 2017 Jamen det lyder som en rigtig fed ide det du har planlagt:) Bliver vildt spændene at følge med i det, ja det er faktisk ret dyrt sådan et projekt men det er skide sjovt, og er fedt man har noget specielt som man ik bare kan købe. Du havde ik overvejet et aktivt delefilter det har jeg bestemt ik fortrudt jeg valgte.

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#22   14. maj 2017 Jeg ved ikke rigtig hvad et aktiv dele filter er .. det lyder som om det er digitalt ?

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#23   23. maj 2017 Så er der købt MDF plader og Birkefiner blader , samt det smukeste mahoni finer ,, heldigvis har men far en ven som har en xl butik .. det hjalp lidt på slut prisen ,,, pyhhhhh smiley

Basserne er fundet , 10 fra monacor , rigtig fine spec ,, Bekendt har været meget behjælpelige (mange tak til dem for deres råd og vejledning)

Er der nogen der ved hvilke træsorter man kan lime sammen i forhold til at svingningsdæmpe kabinettet ? eksempelvis 6mm birkefiner + 4 mm MDF + 6mm Birkefiner + 4 mm MDF + 6 mm Birkefiner (Ville det være godt ) ,, evt med en form for lyddæmpnings plade/ark ,, af bly eller andet tungt materiale til at nedbryde svingerne/vibretioner i kabinettet

• #24   25. maj 2017 Man kan beklæde kabinettet både indvendigt og udvendigt, man kan sætte stivere på tværs, man kan indsætte plader med huller i osv.

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#25   15. aug 2017 Så er Enhederne kommet hjem smiley

valget faldt på monacor enheder..

4 x sph 250 ctc basser
    2x sph 145 hq
    2x air-motion 140

Komponenterne til delefilterne er ankommet og skal sættes sammen..

Højtalerne er færdig på tegne brættet og alle beregninger er i hus smiley

Nu tager min far så på 14 dages ferie igen ... den dumme skid smiley

Men så er vi også klar til at skære de forskellige stykker træ , fræse , borde, lime, ahmre, skrue , male . osv sov

Er du gal jeg glæder mig

• #26   16. aug 2017 Billeder hehe

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017

#27   7. sep 2017 Lidt billeder af de komponenter der er på plads

profilbillede
  • Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    apr 2017